1-1 (4).jpg

5 vinkkiä onnistuneeseen PowerPoint-esitykseen

Vaikka PowerPoint-esityksen tekeminen ei olekaan mitään ydinfysiikkaa, niin vain harva onnistuu luomaan esityksestään niin mielenkiintoisen, että katsojien täysi huomio säilyisi sen viimeiseen diaan asti. Me kaikki olemme joskus kokeneet tylsistymisen tai turhautumisen tunteita PowerPoint-esitystä katsoessamme. Tekstillä täytetyistä dioista ja epämääräisistä kuvioista ei saa selvää ja samalla esittäjän sanomiset menevät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Loppujen lopuksi esityksestä jää mieleen ainoastaan esittäjän punainen paita.

Miten luoda PowerPoint-esitys, joka ajaa asiansa tylsistyttämättä yleisöä? ”How To Avoid Death By PowerPoint” -kirjan kirjoittanut ruotsalainen David JP Phillips jakoi saman nimisessä seminaarissaan keskeiset oppinsa onnistuneen PowerPoint-esityksen luomiseen. Kokosimme yhteen nämä ihmisen aivotoimintaan perustuvat yksinkertaiset vinkit, joita noudattamalla hurmaat yleisösivaikka jo heti seuraavalla esiintymiskerrallasi.

2-1 (6).jpg

Käsittele jokaisessa diassa vain yhtä asiaa

PowerPoint-esityksen pituutta pyritään usein lyhentämään rajoittamalla diojen lukumäärää. Rajoitus johtaakin monesti siihen, että yhteen diaan ahdetaan liian paljon tietoa. Lopputuloksena on sekava dia, josta katsoja ei tiedä, mihin kiinnittää huomiota. Kun käsittelet vain yhtä asiaa per dia, teet esityksen seuraamisesta yleisölle helpompaa, ja samalla viestisi menee paremmin perille.

Vältä kokonaisia lauseita

Toinen yleinen virhe on lisätä dioihin kokonaisia lauseita. Lauseiden lukeminen ja esittäjän puheen kuunteleminen yhtä aikaa on yleisölle mahdotonta, eikä heille jää esityksestä – päänsäryn lisäksi – mitään mieleen. Kyseistä ilmiötä kutsutaan nimellä ”redundancy effect” eli päällekkäisyysefekti. Puhetta voi tukea lauseita tehokkaammin aiheeseen liittyvällä kuvalla ja muutamalla avainsanalla.

Kirjoita tärkeät asiat isommalla fontilla

PowerPoint-dian otsikko on yleisesti tapana kirjoittaa isommalla fontilla kuin muu teksti. Katsojan huomio kiinnittyy luontaisesti otsikkoon, sen ollessa dian isoin objekti. Entä jos otsikko ei olekaan se kaikista olennaisin asia? Voit helposti suunnata katsojien huomion otsikon sijasta myös dian muihin osiin säätämällä tekstin kokoa suuremmaksi.

3-1 (6).jpg

Kiinnitä katsojan huomio kontrastilla

Katsojien huomion kohdistamista voidaan hallita myös kontrastilla. Dian taustan ollessa tumma, katsojan huomio kiinnittyy luonnollisesti vaaleaan tekstiin ja päinvastoin. PowerPointin kontrastinsäätöominaisuuksia kannattaakin hyödyntää esityksissä. Voit esimerkiksi tuoda taulukon tärkeimmät luvut esille säätämällä niiden kontrastia korkeammaksi ja muiden lukujen kontrastia taas matalammaksi.

Lisää diaan maksimissaan 6 objektia

Viides vinkki liittyy PowerPoint-dian sisältämien objektien lukumäärään. Yhdessä diassa kannattaa olla maksimissaan 6 objektia – olivat ne sitten tekstiä, kuvia tai kuviota –, jotta katsoja pystyy omaksumaan ne käyttämättä ylimääräistä energiaa. Jos lisäät esitykseesi enemmän kuin 6 objektia, vaadit yleisöä käyttämään 500 % enemmän energiaa ja kognitiivisia resursseja niiden ymmärtämiseen. Suurin osa katsojista valitsee tässä vaiheessa helpomman tien eli säästää mieluummin energiaansa ja jättää keskittymättä aiheeseen.

Sanna-Bio.png

 

Sanna Kuusakoski

GUEST WRITER