BLOGit ja ajankohtaista

1

Asiakkaan arvot ostopäätöksen perustana

Kaupan ikkunassa kiiltää rannekello, josta olet haaveillut jo pitkäänHetken sitä ihailtuasi astut sisään kauppaan tutkimaan kelloa tarkemmin. Muuten täydellisessä rannekellossa on vain yksi miinus: se on melko kallis. Hinnasta huolimatta et malta laskea kelloa käsistäsi, ja yksi ominaisuus vahvistaa ostopäätöksen: kello mittaa ranteestasi sykkeen, ja sykkeen seuraaminen puolestaan tukee tuoretta elämäntaparemonttiasi. Kävelet kellon kanssa kassalle ennen kuin ehdit epäröidä enempää. 

Tilanne on varmasti tuttu, vaikka syyt tuotteen ostamiseen tai ostamatta jättämiseen vaihtelevat ihmisestä toiseen. Ostopäätökseen voivat vaikuttaa esimerkiksi takuu, valmistusmaa, materiaalit, ominaisuudet, trendikkyys tai vaikka ne kaikki. Ostopäätöksen taustalla vaikuttavat myös jopa tiedostamattamme henkilökohtaiset arvomme. 

Asiakasarvon ytimessä 

Jotta ymmärtäisimme asiakkaan ostopäätöksen taustoja, tulee meidän ensin ymmärtää arvon merkitys asiakkaalle. Customerthinkin artikkelissa asiakasarvon kuvataan muodostuvan tuotteiden ja palveluiden muodostamista kokonaisuuksista, asiakkaan ajattelutavasta ja kulttuurista. Ajattelutapa ja kulttuuri ovat melko pysyviä asiakkaan arvonluojia, toisin kuin tuotteiden prosessit ja palveluiden prosessit, joita yritysten on helppo kopioida ja tuottaa. Asiakasarvo muodostuu asiakkaan luomanajoten yrityksen on tärkeää kuunnella herkällä korvalla asiakkaakokemuksia ja toiveita. 

Helpotusta ja nopeutta arjessa toimimiseen 

Hankimme pääosin tuotteita tai palveluita helpottamaan arkeamme – uusi tietokone nopeuttaa työntekoamme ja kampaamokäynti piristää mieltämme. Sekä uuden tietokoneen että kampaamokäynnin kohdalla perimmäisenä tarkoituksena on tuoda lisäarvoaNopeus ja vaivattomuus ovat arkisen asiakaskokemuksen ytimessä. Hyv esimerkkejä ovat postiliikennettä nopeuttavat pakettiautomaatit ja verkossa toimivat videovuokraamotjosta elokuvan saadakseen ei tarvitse enää poistua kotoavaan pääsemme niihin käsiksi muutamalla klikkauksella kotisohvaltamme. 

Kestävän kehityksen asialla 

Kestävä kehitys on monelle meistä yksi tärkeimmistä arvoista, ja sheijastuu myös monen yrityksen arvoihin. Se arvoa voidaan tarkastella monesta näkökulmasta, sillä ekologisuudeston hyötyä sekä kuluttajalle, yritykselle että ympäristölle. Yritykset voivat osoittaa konkreettisesti tukevansa kestävää kehitystä muun muassa ympäristömerkkien, materiaalivalintojen ja yhteistyöprojektien muodossa. 

On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että kestävän kehityksen näennäinen tukeminen voi olla joillekin yrityksille aidon ympäristöhuolen sijaan vain markkinointikeino ja tapa kasvattaa asiakaskuntaa. Ympäristötietoisen kuluttajan onkin hyvä perehtyä huolellisesti yrityksen toimintaan ja arvoihin ennen ostopäätöstä. 

Ei yhtä oikeaa kaavaa onnistua 

Vaikka asiakasarvo muodostuukin asiakkaan kautta, yrityksellä on monia keinoja vaikuttaa asiakasarvon kehittämiseenKehitystyön ytimessä on laaja-alaisen ymmärryksen hankkiminen kohdeasiakkaista, jotta palvelua tai tuotetta voidaan kehittää heidän näkökulmastaan. Asiakasymmärryksen lisäämiseksi on olemassa monia kanavia, kuten haastattelut, kyselyt ja sosiaalinen media. Asiakasarvon kehittämiseen eole yhtä oikeaa kaavaa, sillä asiakkaiden toiveisiin vaikuttavat niin yritys, toimiala kuin lukemattoman moni muu asia. Ja koska eri kanavat toimivat eri yrityksille, kannattaa jokaisen etsiä rohkeasti oma tapaansa tutustua asiakkaisiinsa. 

Sissi Lehtonen

Executive ASSITANT

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Etkö vielä ole Lyrecon asiakas?

Rekisteröidy heti, niin sinun ei enää tarvitse murehtia työpaikkatarvikkeista! Laaja, laadukas tuotevalikoima.
Helppokäyttöinen verkkokauppa. Toimitus seuraavaksi päiväksi!

castle-1083570_640

TOIMITUSVARMUUS 99 %

Markkinoiden paras

time-1606153_640

TOIMITUS SEURAAVAKSI TYÖPÄIVÄKSI

Ennen klo 16.00 tehdyissä tilauksissa

person-1824144_640

AMMATTILAISET PALVELUKSESSASI

Maan kattava myyntiverkosto

Lyreco Finland Oy 
Väinö Tannerin tie 3 
01510 VANTAA

Vaihde: 010 500 1500 
Asiakaspalvelu: 010 500 1000 
asiakaspalvelu@lyreco.com

Copyright © Lyreco Finland Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää ››