BLOGit ja ajankohtaista

Ilmainen toimitus – uhka vai mahdollisuus?

Psykologiaa ilmaisen tai rahtivapaan toimituksen takana voidaan pohtia useasta eri näkökulmasta: Miten se vaikuttaa asiakaskokemukseen tai ostopäätökseen? Entäpä tuotteen hinnan muodostumiseen? Tai ympäristöön?

Korkealla kellotaajuudella käyvässä maailmassa, jossa kauppa halutaan mahdollisimman nopeasti kotiin, ”ilmainen” kuulostaa monesti helpolta houkuttimelta vauhdittaa kauppaa ja saada asiakas tekemään nopea ostopäätös. Varteenotettavia vaihtoehtoja täysin ilmaisille toimituksille ovat minimitilausrajan asettaminen, ilmaisen toimituksen tarjoaminen vain lojaalille asiakaskunnalle tai vain muutamille tuotteille tai tuoteryhmille. Näillä keinoilla pyritään kasvattamaan keskimääräistä ostotilausta, sitouttamaan asiakas tiukemmin omaan liiketoimintaan tai lisäämään valittujen tuotteiden kauppaa

Tutkimusten mukaan yli 50 % verkkokauppa-asiakkaista lisää ostokoriinsa tuotteita, jotta ilmaisen toimituksen alaraja täyttyisi. Ilmaisten toimitusten tarjoamisesta on tullut yleinen tapa myös tiettyinä sesonkeina. Tyypillinen esimerkki tästä on Black Friday, jolloin monet verkkokaupat tarjoavat ilmaisia toimituksia saadakseen asiakkaansa tekemään nopeita ostopäätöksiä lyhyen aikaikkunan sisällä.

Jos unohdetaan kaupan liiketoiminnalliset näkökulmat, merkittävimmiksi kulujen maksajiksi nousevat ympäristö ja yrityksen logistiikka. Huonosti optimoidut ja liian pienet ostoerät kuormittavat turhaan ympäristöä ja lisäävät hallintotyötä toimitusketjun kaikilla osa-alueilla. Rahtivapaus ohjaa kuluttajaa tekemään verkon kauppapaikoilla harkitsemattomia, pieniarvoisia heräteostoksia, mikä puolestaan lisää tuotepalautusten määrää. Tuotepalautukset lisäävät merkittävästi yhden ostotapahtuman ympäristökuormitusta ja vievät sekä kuluttajalta että kauppiaalta arvokasta aikaa. Ilmainen muuttuukin väistämättä kuormittavaksi ja kustannustehottomaksi toiminnaksi, jossa ei ole mitään ekologista.

Jos yhdeksi parametriksi lisätään toimitusaika, saadaan melkoinen kirjo erilaisia vaihtoehtoja: Monet ovat valmiita maksamaan nopeista toimituksista, kun taas hitaampi vasteaika antaa toimitusketjulle mahdollisuuden optimoida toimintaansa sekä säästää kustannuksia ja ympäristöä. Lisäarvon tuottamisen asiakkaalle tulisi aina olla sopusoinnussa kustannusten kanssa.

Omasta mielestäni kustannusten muodostumisen pitäisi aina olla läpinäkyvää niin kuluttajille kuin yleensäkin kaupan osapuolille. Näin voidaan tehdä järkeviä ratkaisuja ja valita itselle toimivin kokonaisuus. Lopuksi: Ilmaisia toimituksia ei ole olemassakaan – ei liiketoiminnan kustannusten kuin ympäristönkään kannalta!

Pasi Vesterinen

digital transformation Manager

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Etkö vielä ole Lyrecon asiakas?

Rekisteröidy heti, niin sinun ei enää tarvitse murehtia työpaikkatarvikkeista! Laaja, laadukas tuotevalikoima.
Helppokäyttöinen verkkokauppa. Toimitus seuraavaksi päiväksi!

castle-1083570_640

TOIMITUSVARMUUS 99 %

Markkinoiden paras

time-1606153_640

TOIMITUS SEURAAVAKSI TYÖPÄIVÄKSI

Ennen klo 16.00 tehdyissä tilauksissa

person-1824144_640

AMMATTILAISET PALVELUKSESSASI

Maan kattava myyntiverkosto

Lyreco Finland Oy 
Väinö Tannerin tie 3 
01510 VANTAA

Vaihde: 010 500 1500 
Asiakaspalvelu: 010 500 1000 
asiakaspalvelu@lyreco.com

Copyright © Lyreco Finland Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää ››