BLOGit ja ajankohtaista

Kroppa liikkeelle - myös etätöissä!

Etätöitä on tehty Suomessa paljon aikaisempaa enemmän jo parin kuukauden ajan, ja näillä näkymin sama linja jatkuu vielä kesän yli. Etätyöskentelyn takia monen arkiaktiivisuus onkin vähentynyt merkittävästi: kun kotoa ei ole pakko liikkua kuin välttämättömille asioille, ei arkiaktiivisuutta kerrykään enää samaan tapaan esimerkiksi työmatkoista. Kotona töihin uppoutuneelta työntekijältä myös taukojen pitäminen saattaa unohtua kokonaan, jolloin kokonainen työpäivä voi vierähtää tietokoneen ääressä samassa staattisessa asennossa istuen.

Etätyöntekijöiden tuleekin muistaa, että pitkään istuminen ja paikallaan oleminen ovat kotona aivan yhtä isoja terveysriskejä kuin työpaikallakin. UKK-instituutin mukaan istumisella ja paikallaan pysymisellä on yhteys useiden pitkäaikaissairauksien, kuten valtimosairauksien ja diabeteksen puhkeamiseen. Lisäksi istuminen voi aiheuttaa etenkin niska- ja hartiaseudun vaivoja. Näitä terveysriskejä voidaan välttää helposti esimerkiksi seuraavilla keinoilla.

Ole aktiivinen myös istuessasi

Istumisessa pahinta on saman staattisen asennon ylläpitäminen, sillä paikallaan pysyminen kuormittaa yksipuolisesti kehon tukirakenteita. Onneksi myös istuessa voidaan lisätä aktiivisuutta hyödyntämällä sopivia välineitä. Satulatuolilla tai jumppapallolla istuminen ovat hyviä esimerkkejä aktiivi-istumisesta, sillä ne pakottavat pitämään selän suorassa ja aktivoimaan keskivartalon tukilihaksia.

Vaihtele eri työasentojen välillä

Voit lisätä aktiivisuutta työpäivän aikana myös vaihtelemalla työasentoa istumisen ja seisomisen välillä. Seisomaan nouseminen edes lyhyeksi ajaksi laittaa veren kiertämään koko kehossa. Lisääntynyt verenkierto aivoissa parantaa keskittymiskykyä, jolloin työntekokin on tehokkaampaa. Jos kotoasi ei löydy säädettävää työpöytää, voit tuunata itsellesi seisomatyöpisteen esimerkiksi hyllystä tai muusta tasosta.

Pidä lyhyitä jaloittelu- tai venyttelytaukoja 

Työasennon vaihtelun lisäksi työpäivän aikana olisi tärkeää myös jaloitella tai venytellä muutaman kerran tunnissa. Jo parin minuutin taukojumppa nostaa energiankulutusta ja ehkäisee lihasjännitystiloja. Voit hyödyntää tauot myös lyhyiden kotiaskareiden tekemiseen, kuten pyykkien ripustamiseen tai koiran ulkoiluttamiseen. Muista myös, etteivät kaikki työtehtävät vaadi olemaan tiukasti työpisteen äärellä, vaan jaloittelu onnistuu mainiosti vaikka työpuhelun lomassa.

Tauot kannattaa suunnitella etukäteen työpäivien aikataulun mukaan, ja voit tarvittaessa ajastaa ne itsellesi muistutukseksi esimerkiksi matkapuhelimeen.

Sanna Kuusakoski

Guest writer

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Etkö vielä ole Lyrecon asiakas?

Rekisteröidy heti, niin sinun ei enää tarvitse murehtia työpaikkatarvikkeista! Laaja, laadukas tuotevalikoima.
Helppokäyttöinen verkkokauppa. Toimitus seuraavaksi päiväksi!

castle-1083570_640

TOIMITUSVARMUUS 99 %

Markkinoiden paras

time-1606153_640

TOIMITUS SEURAAVAKSI TYÖPÄIVÄKSI

Ennen klo 16.00 tehdyissä tilauksissa

person-1824144_640

AMMATTILAISET PALVELUKSESSASI

Maan kattava myyntiverkosto

Lyreco Finland Oy 
Väinö Tannerin tie 3 
01510 VANTAA

Vaihde: 010 500 1500 
Asiakaspalvelu: 010 500 1000 
asiakaspalvelu@lyreco.com

Copyright © Lyreco Finland Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää ››