lfe-5-930x620

Lyreco For Education – mitä kuuluu Kambodzaan?

Lyreco For Education (LFE) on Lyrecon oma avustusprojekti, jolla parannetaan koulunkäynnin mahdollisuuksia ja lasten oloja kehittyvissä maissa. Vuosina 2019-2022 avustuskohteemme on Kambodza, jossa projekti on lähtenyt hyvin käyntiin. Olemme aloittaneet jo useita rakennus- ja remontointiprojekteja, mm. asuntolan rakentaminen, wc- ja käsienpesutilojen remontointi ja lämmityslaitteiden uusiminen. Lisäksi tämän vuoden loppuun mennessä avaamme ensimmäisen tietokoneluokan Bou Sran kouluun Mondul Kiriin, ja seuraavalla lukukaudella pääsemme jakamaan kouluihin urheiluvälineitä sekä tytöille liikunta-asuja.  

Tässä blogissa kerromme teille Champeysta*, kambodzalaisesta tytöstä, jonka koulunkäyntiä avustusprojektimme tulee helpottamaan. 

LFE1.png

 

Champey* kuuluu Bunongin alkuperäiskansaan, joka on etninen vähemmistö Kambodzassa. Perheeseen kuuluu seitsemän lasta; Champeyn lisäksi kaksi siskoa ja neljä veljeä. Champey on sisaruksista viides. Perhe asuu noin 15 kilometrin päässä koulusta. Champeyn ollessa seitsemännellä luokalla hänen ja kahden veljensä oli herättävä aamulla neljältä ehtiäkseen kouluun, sillä polkupyörälläkin matka kestää kaksi ja puoli tuntia. Isän menehdyttyä yksi vanhemmista veljistä lopetti koulun kesken mennäkseen töihin ja voidakseen elättää perheensä sekä tukeakseen nuorempien sisarustensa koulunkäyntiä. 

Champeyn äiti, Ngaev Yath, kertoo: ”Jäin seitsemän lapsen yksinhuoltajaäidiksi mieheni kuoltua kolme vuotta sitten. Joudun huolehtimaan riisinviljelystä yksin, apunani on toisinaan vain kaksi nuorinta lastani. Kaksi vanhempaa poikaani ovat muuttaneet pois löytääkseen työpaikan ja auttaakseen perhettämme rahallisesti. Vaikka olemme köyhiä, haluan, että tyttäreni Champey käy koulunsa loppuun ja ryhtyy opettajaksi tai sairaanhoitajaksi, jos hän niin haluaa.”

Monet kyläläiset haluavat lastensa lopettavan koulunkäynnin, sillä koulu on kaukana, ja he haluavat lasten menevän töihin mahdollisimman varhain tuodakseen perheelle kipeästi kaivattuja tuloja. Champeyn koulukavereista 10 jatkoi ala-asteelta yläasteelle, mutta nyt tästä porukasta käyvät koulua enää Champey ja hänen nuorempi veljensä. Rouva Yath rohkaisee lapsiaan jatkamaan yläkoulun jälkeen lukioon, mutta se on taloudellisesti hänelle vaikea paikka. Champey työskentelee usein viikonloppuisin ja koulun loma-aikoina ansaitakseen rahaa omiin opintoihinsa. ”Työskentelen ahkerasti, jotta voisin saavuttaa unelmani tulla opettajaksi”, hän kertoo.  

lfe-3-new.png

 

Champey nauttii koulunkäynnistä, mutta riittämättömät WC-tilat vaikeuttavat opintoihin keskittymistä, ja toisinaan hän miettii jopa koulunkäynnin keskeyttämistä. Koulussa on 882 oppilasta, joista 479 on tyttöjä. Käytössä on yhteensä vain kaksi wc:tä, joita käyttävät sekä tytötettä pojat. WC:t ovat huonokuntoiset eivätkä toimi kunnolla. Lisäksi seinissä on useita pieniä reikiä, mikä heikentää yksityisyyttä ja saa tytöt tuntemaan olonsa turvattomiksi WC-tiloja käyttäessään. 

lfew-4.png

 

Koulun rehtori Touch Sokun kertoo: ”Koulumme tarvitsee lisää WC:itä oppilaille. Oppilaat joutuvat usein käymään tarpeillaan ulkona tai jossakin naapuritaloista. Monet tytöistä ovat teini-ikäisiä ja kokevat olemassa olevat WC-tilamme sekä ulkona käymisen epämukavaksi. Uskon, että oppilaat kävisivät koulussa säännöllisemmin ja keskeyttämisprosentti laskisi, jos koulussa olisi enemmän ja parempia WC-tiloja.” 

Champey lisää tähän: ”Tällä hetkellä minun täytyy odottaa tunti, että pääsen vessaan. Jos koulussani olisi hyvät wc-tilat, minun ei tarvitsisi odottaa niin kauaa vaan voisin keskittyä oppitunteihini paremmin.” 

Lyrecon avustuksella Champeyn kouluun rakennetaan lisää WC-tiloja ja käsienpesualtaita koulunkäynnin helpottamiseksi. Samalla parannetaan etenkin tyttöjen hygieniaa, terveyttä ja elämänlaatua. Tämä kaikki edesauttaa kansainvälistä tavoitettamme koulunkäynnin lisäämiseksi. 

*Nimi on muutettu lapsen turvallisuuden takaamiseksi 

 

Krista.png

 

Krista Vallinrinne

OFFICE ENABLER