Untitled-design-19.png

Lyrecon asiakaspolku, osa 2: kohderyhmille räätälöityä sisältöä

Miten tavoittaa yli 10 000 asiakasta kiinnostavalla viestillä ja tarjota yli 12 000 tuotteen ja palvelun valikoimasta oikeat tuotteet kunkin asiakkaan yksilölliseen tarpeeseen? Osaisinpa vastata tuohon kysymykseen. Sen verran osaan sanoa, että yksi varmasti väärä vastaus on ”kaikille kaikkea”. 

Yksi ratkaisu on asiakkaiden jakaminen kohderyhmiin esimerkiksi toimialan, liikevaihdon tai vaikka maantieteellisen sijainnin mukaan, ja laatia eri kohderyhmille kohdennettua sisältöä, joka puhuttelee vastaanottajaansa oikealla tavalla. Yksinkertaiselta kuulostava ratkaisu vaatii käytännössä kuitenkin sekä olemassa olevien että potentiaalisten asiakasyritysten syvällistä tuntemista. Puutteellisen asiakastuntemuksen aiheuttama riski on nähdä paljon vaivaa sisällöntuotantoon vain huomatakseen sen olevan väärin kohdennettua. Tästäkin syystä meille Lyrecolla on erittäin tärkeää tuntea asiakkaamme mahdollisimman hyvin.

WORKING-min.jpg

Kohderyhmäseulontaa ja monenlaisia sisältöjä tuotetaan Lyrecollakin markkinointisiivessä.

Markkinointia tehdään tänä päivänä niin monella eri tavalla, että tottumatonta voi heikottaa pelkkä ajatuskin kaikkien niiden hallinnasta. Siksi vastuu on jaettu meilläkin eri henkilöille, jotka ovat kukin asiantuntijoita omalla alueellaan. Yksi karkea jakolinja eri kohderyhmille markkinoimiseen on perinteinen tuotemarkkinointi vs. digitaalinen markkinointi.

Ehkä perinteisin tuotemarkkinoinnin väline on fyysinen tuotekuvasto, jolle löytyy vielä näin digitaalisenakin aikana oma uskollinen käyttäjäkuntansa. Lyrecolla tuotekuvastosta vastaa Eeppo Haukka. Tässä on hänen mietteitään siitä, onko perinteiselle tuotekuvastolle vielä tarvetta ja käyttäjiä:

eeppo.png

Lyrecon vuosittain julkaisema kuvasto on massiivinen pakkaus: sivuja on lähes 600 ja painoakin melkein kilo.

Kuvaston – kuten minkä tahansa painotyön – haaste on se, että se on ”vanhentunut” jo julkaisuhetkellä. Kuvaston valmistusprojekti suunnittelupöydältä valmiiksi painotyöksi on myös melkoisen paljon aikaa vievä rutistus koko Lyrecon markkinointi- ja tuotehallintatiimiltä. 

Tuotevalikoima myös uudistuu ja laajenee vuoden mittaan, joten ajantasaisin valikoima on aina vain verkkokaupassa. Verkkokaupassa myös tuotteiden vertailu on helppoa, ja sen käyttöominaisuuksia kehitetään jatkuvasti käyttäjien toiveiden mukaiseksi. Mihin kuvastoa siis enää tarvitaan? 

Kysymme vuosittain asiakkailtamme, onko heillä edelleen käyttöä kuvastolle. Ehkä yllättävästikin liki puolet vastaajista toivoo edelleenkin saavansa painetun kuvaston. Se on paljon ottaen huomioon, että lähes kaikki tilaukset tehdään sähköisesti ja verkkokaupassa. Tarkemmin asiaa tiedusteltaessa käy ilmi, ettei kyseessä ole verkkokaupan käytettävyysongelma. Sen sijaan kuvaston käyttöön ajaa varsinkin vanha tottumus; tuotteita on mukavampi selailla fyysisestä kuvastosta, ja kun oikeat tuotteet löytyvät, tilaus syötetään verkkokauppaan. Asiakas ei myöskään aina tiedä, millä nimellä jotain tiettyä tuotetta kutsutaan. Kuvastoa selaamalla tällainen tuote löytyy usein nopeammin kuin verkkokaupasta etsimällä siitäkin huolimatta, että olemme lisänneet verkkokaupan tuotteille runsaasti erilaisia hakusanoja. 

Huomioimme aina myös ekologiset seikat kuvaston tekemisessä. Esimerkiksi painosmäärät on suhteutettu tarkkaan kulutuksen mukaan. Niinpä vuoden 2020 painosmäärä oli pienempi kuin 2019, puhumattakaan painosmääristä vaikkapa viisi vuotta sitten. Monet yritykset ovat myös ilmoittaneet, että heille riittää yksi painettu kappale, kun ennen niitä saatettiin samassa yrityksessä toimittaa oma kuvasto jokaiselle tilaajalle. Kuvaston painopaikka on kotimainen, Avainlipulla varustettu painotalo. Käytämme aina ympäristösertifioitua paperia, ja mahdollisuuksien mukaan myös 100-prosenttisesti kierrätettyä paperia. Emme postita kuvastoja erikseen, vaan ne lisätään muiden tilausten yhteyteen, tai myyjä vie sellaisen mukanaan asiakastapaamiseen. Nämä ovat pieniä asioita, mutta pienilläkin asioilla on merkitystä, kun niitä tehdään tarpeeksi. 

Takaisin alkuperäiseen kysymykseen: onko kuvastolle siis vielä käyttöä? No kyllä on! Asiakkaiden lisäksi myös meille lyrecolaisille uusi kuvasto on tärkeä työkalu, jonka ilmestymistä odotetaan aina innolla. Vuoden 2021 kuvaston suunnittelu alkaa heti kesän jälkeen tuotevalinnoilla. Saa nähdä, mitä kaikkea uutta ja mielenkiintoista meillä on tarjolla tammikuussa! 

Kuvastomme on siis toistaiseksi tukevasti työkalupakissamme. Entä sitten muut kohderyhmät, kuinka heidät huomioidaan? Mistä päättäjät ja ostajat löytyvät? Tulisiko heitä lähestyä tuote, palvelu vai kenties mielikuva edellä? Löytyykö ratkaisu tekniikasta vai ihmisistä? Moderni ihminen elää suuren osan päivästään verkossa, joten lienee itsestään selvää, että menestyäkseen brändin tulee olla läsnä myös numeroina bittiavaruudessa.

Stella Dimitrova vastaa Lyrecon digitaalisesta markkinoinnista, tässä hänen ajatuksiaan ”briefly in English”:

stella.png

When I look at the past several years, it is clear to see that there has been a massive change in terms of how people look for information, solutions and products online and how they interact with brands.  

The speed of development in technology can seem both exciting and overwhelming. It is easy to get swept away by the different tools, applications and systems and lose focus on what really matters – the customer. In the end of the day its all about humans, not tools.  

To me, the biggest benefit of all these digital tools is that they enable businesses (and us as marketers) to really focus on the customer as a person and help them solve a problem or cater to a need they may have. One size does not fit all anymore and the biggest shift is in the mindset.  

Another interesting shift is in the way different generations interact with businesses online, how and where they choose to shop.  

While older generation may prefer to call customer service or visit a store physically, millennials are known for their short attention span and obsession with digital (and now more and more mobile) interactions. They are used to immediate response from companies, seamless experience and fast deliveries.  

There is so much things a brand should put emphasis on, in order to attract and keep the younger generation of consumers. As a millennial myself, i can relate to the need of our generation to support brands that share the same values as ourselves, has ethical practices, products that are ethically sourced and provides smooth and easy customer experience.  

For me, this is only a positive change. The demand for more transparency and holding companies accountable for their actions is a great driver to a more sustainable and ethical future.  

The biggest takeaway for me is that in the digital era, brands should focus on the human factor and make sure they understand their customer, making sure they provide the best possible experience. Focus on the people, not the tools.

Minulla ei valitettavasti ole hyvää vastausta alkuperäiseen kysymykseen. Onneksi minulla ei tarvitsekaan olla, sillä yhden väärän vastauksen sijaan saitte juuri lukea kaksi oikeaa vastausta. Kenties oikeita vastauksia löytyykin enemmän ja enemmän sitä mukaa, mitä paremmin tunnemme asiakkaamme ja kohderyhmämme odotukset ja tarpeet. Miten voimme auttaa juuri sinua?

jere-profile.png

 

Jere Jokinen

QSS MANAGE