BLOGit ja ajankohtaista

1

Missä työskentelet mieluimmin?

Paikkariippumattoman työn yleistyminen on tuonut valinnanvapauden vastapariksi valinnanvaikeuden työympäristön suhteen. Pitäisikö valita joustava etätyö, arjen säännöllisyyttä tukeva toimistotyö vai sittenkin kultainen keskitie, eli hybridityöskentely? Kaikissa kolmessa vaihtoehdossa on sekä hyvät että huonot puolensa, mutta millä perusteella valinta kannattaa tehdä?

Etänä työskentelet joustavasti, mutta itsenäisesti

Etätyön selkeimpiä etuja ovat työajan ja -paikan riippumattomuus, jotka sekä helpottavat työn ja arjen sovittamista yhteen että säästävät aikaa ja rahaa. Näin etenkin heillä, joilla on pitkä työmatka. Työrauhan ja -tehon osalta etätyö voi toimia joko niitä edistävänä tai haittaavana työympäristönä. Esimerkiksi avotoimistossa työskentelevälle etätyö voi olla keskittymisen kannalta parempi vaihtoehto, kun taas perheelliselle päin vastoin. Etätyö onkin sopiva vaihtoehto etenkin vapautta ja itsenäisyyttä arvostaville, jotka asuvat kaukana, matkustelevat paljon tai ovat terveys- tai muista syistä rajoittuneita tulemaan työpaikalle.

Toimisto tarjoaa tukea ja säännöllisyyttä työhön 

Toimisto päihittää tyypillisesti etätyön mennen tullen työvälineiden suhteen, sillä vain harvan kotitoimistolla on yhtä laadukkaat ja ergonomiset työvälineet kuin työpaikalla. Vaikka toimistolla työskentelystä puuttuukin etätyön tuoma joustavuus, tarjoaa se vuorostaan säännöllisyyttä arkeen sitä tarvitseville. Myös etätyön riskeiltä – niin työajan venymiseltä kuin työn ja vapaa-ajan sekoittumiseltakin – on helpompi välttyä. Työpäivän tauottaminenkin sujuu lähes automaattisesti toimiston yhteisten lounas- ja kahvitaukojen ansiosta. Toimisto on myös sosiaalisia kontakteja ja työyhteisön tukea arvostaville parempi valinta. 

Hybridityöskentely tekee työstä vaihtelevaa 

Hybridityöskentelyssä osa työpäivistä työskennellään toimistolla ja osa etänä. Se sopii vaihtelevuutta kaipaaville ja tarjoaa molempien työympäristöjen edutHybridityöskentelyssäkin on kuitenkin varjopuolensa. Työvälineiden ja tarvikkeiden, kuten läppärin ja työpapereiden, kuljettaminen voi käydä vaivalloiseksi ja jonkin tärkeän paperin väärään paikkaan unohtumisen riski kasvaa. Hybridityö myös hajauttaa työntekijät toisistaan, jos työtovereiden toiminta ei ole ennustettavissa. Tällöin tiimin yhtenäisyys ja innovatiivisuus voivat tutkimuksen mukaan kärsiä. 

Sanna Kuusakoski

Guest writer

Etkö vielä ole Lyrecon asiakas?

Rekisteröidy heti, niin sinun ei enää tarvitse murehtia työpaikkatarvikkeista! Laaja, laadukas tuotevalikoima.
Helppokäyttöinen verkkokauppa. Toimitus seuraavaksi päiväksi!

castle-1083570_640

TOIMITUSVARMUUS 99 %

Markkinoiden paras

time-1606153_640

TOIMITUS SEURAAVAKSI TYÖPÄIVÄKSI

Ennen klo 16.00 tehdyissä tilauksissa

person-1824144_640

AMMATTILAISET PALVELUKSESSASI

Maan kattava myyntiverkosto

Lyreco Finland Oy 
Väinö Tannerin tie 3 
01510 VANTAA

Vaihde: 010 500 1500 
Asiakaspalvelu: 010 500 1000 
asiakaspalvelu@lyreco.com

Copyright © Lyreco Finland Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää ››