Lahjapaketti 2

Älä unohda minua – sopivalla liikelahjalla jäät asiakkaasi mieleen

Lähes jokainen muistaa pihamaalta pienen sinisen kukan, lemmikin. Englanniksi tämä kukka tunnetaan nimellä forget-me-not. Ei ole siis ihmekään, että se on valikoitunut samaa nimeä kantavan teemapäivän nimikkokukaksi. Sunnuntaina 10.11. vietetyn ”älä unohda minua” -päivän tarkoituksena on muistaa läheisiään, joihin ei ole ollut hetkeen yhteydessä – ethän halua heidänkään unohtavan sinua. Puhelinsoitto tai kahvilla käynti ystävän kanssa piristää molempien päivää. Ystävää voi myös muistaa lahjalla. Suomessa lahjojen antamisella on pitkäaikaiset perinteet. Lahjojen antaminen on tärkeä ja universaali osa sosiaalista kanssakäymistä. Ihmiset ovat taitavia muistamaan, millaisia lahjoja kukakin on antanut ja saanut, ja siksi lahjojen vaihdolla on mahdollista luoda pitkäkestoisia suhteita. Sama päätee liiketoiminnassa.

Yritykset haluavat usein muistaa asiakkaitaan ja liikekumppaneitaan liikelahjoin. Liikelahjan tulee tukea yrityksen visuaalista ilmettä, arvomaailmaa ja laatukuvaa. Lisäksi lahja kannattaa suunnitella tarkoin kohderyhmän mukaan, jotta se tavoittaa heidät viestillänsä. Myös persoonallisuuteen kannattaa panostaa. Onnistuneet lahjat herättävät myönteisiä tunteita ja lisäävät merkkiuskollisuutta. Oikeanlaisen liikelahjan antaminen vaatii asiakkaiden hyvää ymmärtämistä.

gioavana-thayane-Cjm0MAIVrik-unsplash.jpg

Promootiotuotteilla tavoitat suuren yleisön

Hyvän promootiotuotteet avulla potentiaaliset asiakkaat huomaavat brändin ja voivat assosioitua siihen. Promootiolahja voi lujittaa myös nykyisten asiakkaiden suhdetta yritykseen. Ihmiset arvostavat nykyään enemmän tuotteita, jotka sopivat pitkäaikaiseen käyttöön ja ovat tyylikkäitä. Kannattaa valita lahjoiksi sellaisia tuotteita, joita ihmiset tarvitsevat ja haluavat käyttää. Syksyn pimeneviin iltoihin sopivat muun muassa yrityksestä muistuttavat heijastimet. Myös laadukkaat kuulakärkikynät tulevat aina tarpeeseen.

promotuotteet.png

Painetut tuotteet jokapäiväiseen käyttöön

Antamalla lahjaksi jotakin uutta, innovatiivista ja erilaista erotut joukosta. Liikelahjan kannattaa olla myös oman liiketoiminnan kannalta relevantti ja välittää yrityksen sanoma selkeästi. Sopivan tuotteen ideointi vie aikaa, mutta se kannattaa: ainutlaatuisilla mainostuotteilla on pitkäkestoinen vaikutus asiakkaisiin. Monet tekniset ja digitaaliset tuotteet ovat näyttäviä ja tulevat pitkäaikaiseen käyttöön. Myös omalla logolla painetut tyylikkäät, kestävästi tuotetut juomapullot ovat jokapäiväisiä käyttöesineitä, joissa arvostetaan käytännöllisyyden lisäksi ympäristöystävällisyyttä. Jotta liikelahjat löytäisivät varmasti paikkansa vapaa-ajan käytössä, voi olla hyvä, ettei yrityksen logo korostu liikaa – sopivan hillitty toimii usein tehokkaammin. Oikein mieleisen lahjan saaja muistaa yrityksen ilman logoakin.

liikelahjat.png

 Liikelahjassa arvostetaan laatua ja henkilökohtaisuutta

Laadukkaat liikelahjat auttavat kasvattamaan uskottavuutta, mikä puolestaan lisää luottamusta yritykseen. Arvokkaammissa liikelahjoissa on helpompi panostaa lahjan henkilökohtaisuuteen ja saada lahja kuvastamaan yrityksen arvomaailmaa. Suomessa erityisesti kotimaiset lahjatuotteet ovat kestosuosikkeja, joista ilahdutaan vuodesta toiseen. Liikelahjoissa kannattaa ehdottomasti panostaa myös ekologisuuteen, sillä vihreitä vaihtoehtoja on nyt tarjolla runsaasti.

Kestävä ja tyylikäs liikelahja saattaa olla saajan käytössä vuosikymmenen. Laadukkailla design-tuotteilla herätät saajassa innostusta ja luottamusta – laadukas liikelahja sekä tarkoin viimeistelty pakkaus viestivät yrityksen tavasta toimia. Liikelahjan mukaan kannattaa aina liittää tarina sekä persoonallinen ja ystävällinen tervehdys.

man-in-red-crew-neck-sweatshirt-photography-941693.jpg

Lahjakortilla saaja saa itse päättää

Ihmiset pitävät tavaroista, joita he ovat itse toivoneet saavansa. Joskus oikeanlaisen liikelahjan löytäminen voi tuntua liian vaikealta. Tällöin voi turvautua lahjakorttiin. Näin saaja voi itse valita erilaisista tuotteista juuri itselle sopivimman. Lahjakortilla et voi epäonnistua.

Emmi_Lintunen-blog.png

 

Emmi Lintunen

MARKETING TRAINEE