BLOGit ja ajankohtaista

1

Yrityksen arvot ovat sen menestyksen peili

Osaatko luetella yrityksesi arvot miettimättä, vai ovatko ne sinulle vain tauluja seinällä? Minulla on jo sen verran työvuosia takanani, että muistan ajan, jolloin arvot tulivat niin sanotusti muotiinja jokaisen itseään kunnioittavan yrityksen piti sellaiset laatia. Jotkut siinä varmasti onnistuivatkin heti kertaheitolla, mutta niiltä ajoilta lienee peruja se, että yritysten arvoja pidettiin pitkään pelkkinä kauniina korulauseinajoiden yhteyttä yrityksen arkeen ei edes yritetty osoittaa. 

Nykyään on toisin. Yrityksen arvot ovat sekä hienovarainen keino ohjata henkilöstön toimintaa että kätevä tapa osoittaa ulkopuolisille, millaisesta organisaatiosta on kyse. 

Perinteikkäästi, muttei pölyttyen 

Lyreco-konsernin arvoilla excellence, passionrespect ja agility on pitkät perinteet, mutta niiden ei ole annettu pölyttyäOlen ollut Lyrecon palveluksessa kymmenen vuotta, ja tuona aikana niitä on punnittu uudelleen kahdesti. 

Ensimmäisellä kerralla Lyreco-maiden johtoryhmiä pyydettiin antamaan arvoista palautetta ja ehdotuksia niiden päivittämiseksiTuolloin yksi arvoista nimettiin palautteen perusteella uudelleen, ja muidenkin sanomaa selvennettiin. 

Toisella kerralla myös työntekijöitä pyydettiin apuun, ja meillä Suomessakin vapaaehtoiset kerättiin kokoon aivoriiheen. Saimme aikaan 10 työyhteisöämme kuvaavaa lausetta, joista koko henkilöstö pääsi vielä äänestämään ennen kuin ne lähetettiin konsernin johdolle 

Oman suosikkini noista lauseista muistan edelleen erittäin hyvinoikeus innostua, vapaus vaikuttaa”. Lopputuloksena itse arvot pysyivät samoina, mutta niiden taakse kertyi valtavasti materiaalia, joilla arvoja pystyttiin konkretisoimaan. 

Lyrecon arvot ja niiden taustat 

Esittelemme Lyrecon arvot myös nettisivuillamme, mutta tutkitaan jokaista tässä yhteydessä vähän lähemmin: 

EXCELLENCE – vaatimattomina suomalaisina olemme kääntäneet sen ”kohti täydellisyyttä”. Se on selitetty näin: ”Tähtäämme aina täydelliseen suoritukseen”. Tämä arvo perustuu korkeaan laatuun, jota meidän on ylläpidettävä kaikessa tekemisessämme. Kyse on ennen kaikkea jokaisen omasta asenteesta käsillä olevaa tehtävää kohtaan, kuten ”minä pystyn”, ”otan vastuun” ja ”pidän lupaukseni”.

PASSION – vapaasti suomennettuna ”sydän mukana”. Sen tiivistämme seuraavasti: ”Me todella välitämme asiakkaistamme”. Välittäminen ei kuitenkaan voi rajoittua pelkästään asiakkaisiin, vaan sen tulee kohdistua myös kollegoihin, liikekumppaneihin ja ympäristöön. Nostamalla asiakas keskiöön kuvataan yhteistä tavoitettamme muodostaa pitkäaikaisia asiakassuhteita ja niiden positiivista vaikutusta sekä asiakkaisiin että meihin itseemme.

RESPECT – lyhyesti ”kunnioitus”, ja avattuna: ”Panostamme luottamukseen, kunnioitukseen ja eettiseen käyttäytymiseen”. Kunnioitus nojaa arvona kaiken perustaan, luottamukseen. Sitä rakennamme avoimuudella, ammattimaisella ja eettisellä toiminnalla sekä keskittymällä asiakkaan tarpeisiin ja yhteisiin tavoitteisiimme. Jokaisen lyrecolaisen tulee pyrkiä toimimaan aina oikein.

AGILITY – olemme ”ketterä edelläkävijä”, eli ”Innovoimme ja sopeudumme muutoksiin”. Ajan hermolla pysyminen luo polttoainetta yrityksemme jatkuvaan menestykseen. Tavoitteena on etsiä jatkuvasti uusia mahdollisuuksia ja tapoja parantaa toimintaamme. Se antaa luvan kokeilla, ottaa riskejä ja jopa epäonnistua sekä tietysti oppia virheistään.

Arvojen tulee näkyä arjessa 

Arvomme löytyvät meiltäkin seinätauluina, mutta sen lisäksi niitä käytetään peilinä toiminnallemme ja jopa palkitsemisen  perusteena. Jokainen lyrecolainen pääsee vähintään kerran vuodessa miettimään ja arvioimaan omaa toimintaansa yrityksen arvoihin peilaten kehityskeskustelun yhteydessä. Samassa prosessissa myös esihenkilö antaa työntekijälle palautetta arvojen mukaisesta toiminnasta. 

Palkitsemme vuosittain parhaiten arvojemme mukaan toimineita työntekijöitä kaksivaiheisessa äänestyksessä. Jo niin sanotulle lyhytlistalle pääsy ensimmäisen äänestyskierroksen jälkeen on suuri kunnia, ovathaäänestetyt sinne nostaneet työkaveritPalkitsemme vuosittain myös parhaat innovaatiot. Uudet lyrecolaiset tutustutamme arvoihimme heti ensimmäisenä työpäivänään, ja nimenomaan siitä näkökulmasta, miten ne näkyvät työntekijän omassa arjessa. 

Vuosia sitten eräässä leikkimielisessä kisailussa työntekijöidemme piti nimetä kaikki Lyrecon arvot. Harva muisti kaikki neljä, mutta tehtävä tehtiin tiimeissä ja kaikki tiimit läpäisivät rastin. Yleensä ainakin yksi arvoista osuu lähelle omaa arvomaailmaa, ja sen muistaa siksi helpommin. Yhteistyössä siitä selvittiin kollegan muistaessa toisen arvon ja niin edelleen. 

Yrityksen arvot jäävät helposti pelkiksi tauluiksi seinille, jos niiden mukaan ei oikeasti toimita. Esihenkilöillä ja johtajilla on tässä tietenkin näkyvämpi rooli, mutta jokaisen työntekijän toiminta on aivan yhtä tärkeää.   

Jos vastasit alussa esittämääni kysymykseen yrityksesi arvojen olevan sinulle vain tauluja seinillä, mieti vielä hetki. Selvitä, mitä yrityksesi arvojen takana on, ja peilaa sitten niihin omaan toimintaasi. Ehkä löydät kuitenkin yhtäläisyyksiä. 

 

Lea Pelto-Aari

Manager, People & Culture

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Etkö vielä ole Lyrecon asiakas?

Rekisteröidy heti, niin sinun ei enää tarvitse murehtia työpaikkatarvikkeista! Laaja, laadukas tuotevalikoima.
Helppokäyttöinen verkkokauppa. Toimitus seuraavaksi päiväksi!

castle-1083570_640

TOIMITUSVARMUUS 99 %

Markkinoiden paras

time-1606153_640

TOIMITUS SEURAAVAKSI TYÖPÄIVÄKSI

Ennen klo 16.00 tehdyissä tilauksissa

person-1824144_640

AMMATTILAISET PALVELUKSESSASI

Maan kattava myyntiverkosto

Lyreco Finland Oy 
Väinö Tannerin tie 3 
01510 VANTAA

Vaihde: 010 500 1500 
Asiakaspalvelu: 010 500 1000 
asiakaspalvelu@lyreco.com

Copyright © Lyreco Finland Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää ››