BLOGit ja ajankohtaista

Istu oikein ja voi paremmin

Jokainen meistä on varmasti kuullut asiantuntijoiden varoitukset: istumme liikaa. UKK-instituutin mukaan paikallaan pysymisellä ja istumisella on yhteys useiden pitkäaikaissairauksien, kuten valtimosairauksien ja diabeteksen puhkeamiseen. Istuminen voi myös kuormittaa liian yksipuolisesti kehon tukirakenteita ja aiheuttaa niska- ja hartiaseudun vaivoja.

Istumisen vähentäminen on siis tärkeää terveyden kannalta. Nykymaailmassa etenkin toimistotyöläisen on lähes mahdotonta kokonaan välttää istumista. Seisomatyön lisääminen on suositeltava ja itsestään selvä ratkaisukeino, mutta samojen asiantuntijoiden mukaan seistäkään ei kannata koko päivää.

Onneksi ongelmia voi ennaltaehkäistä pienillä ja yksinkertaisilla korjausliikkeillä: Istumisesta voi tehdä ergonomista oikeanlaisilla työvälineillä ja niiden oikeaoppisella sijoittelulla ja käytöllä. Satulatuoli tekee ihmeitä työasennon ryhdikkyydelle. Jalkatuella puolestaan saa helposti korjattua asennon paremmaksi ja parannettua jalkojen verenkiertoa – puhumattakaan aktiivi-istumisesta, joka pakottaa pitämään selän suorassa, vaikka kuinka tekisi mieli löhöillä ja röhnöttää miten sattuu.

Istumaan opetellessa on hyvä lähteä liikkeelle hyvästä perusasennosta. Työturvallisuuskeskus on tehnyt erinomaisen havainnekuvan oikeaoppisesta istuma-asennosta:

Työturvallisuuskeskuksen ohjeilla pääset jo pitkälle, mutta lisäksi kannattaa tarkistaa, kattaako esimerkiksi oman työpaikan työterveyshuolto fysioterapeutin neuvontapalvelun, jossa työasento laitetaan kuntoon. Perusvarustuksen lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota myös työpisteen muihin välineisiin. Mieti, voisitko

ottaa käyttöösi ergonomisen, oikein säädetyn tuolin ja jämerän jalkatuen istuma-asentosi optimoimiseksi. Entä olisiko työskentely miellyttävämpää, jos käytössäsi olisi ergonominen pysty- tai rullahiiri, muotoiltu näppäimistö ja rannetuettu hiirimatto? Nämä apuvälineet vähentävät ranteiden rasitusta ja sen aiheuttamia vammoja. Pöytään kiinnitettävä kyynärtuki puolestaan saa hartia- ja niskaseudun lihakset rentoutumaan, kun käsivarsien kannattelutarve vähenee.

Lopuksi vielä kaksi tärkeää avainsanaa eli vaihtelu ja tauotus: mikään työasento ei ole hyvä, jos siinä on liian kauan. Muista siis nousta ylös tuolista, venytellä ja kävellä aina silloin, kun et istu uudessa ergonomisessa työasennossasi!

Henri Vänskä

Content specialist

Etkö vielä ole Lyrecon asiakas?

Rekisteröidy heti, niin sinun ei enää tarvitse murehtia työpaikkatarvikkeista! Laaja, laadukas tuotevalikoima.
Helppokäyttöinen verkkokauppa. Toimitus seuraavaksi päiväksi!

castle-1083570_640

TOIMITUSVARMUUS 99 %

Markkinoiden paras

time-1606153_640

TOIMITUS SEURAAVAKSI TYÖPÄIVÄKSI

Ennen klo 16.00 tehdyissä tilauksissa

person-1824144_640

AMMATTILAISET PALVELUKSESSASI

Maan kattava myyntiverkosto

Lyreco Finland Oy 
Väinö Tannerin tie 3 
01510 VANTAA

Vaihde: 010 500 1500 
Asiakaspalvelu: 010 500 1000 
asiakaspalvelu@lyreco.com

Copyright © Lyreco Finland Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää ››