Työpisteen ergonomia

Saatat ajatella, että työpisteen ergonomia on kunnossa, jos käytössäsi on jo korkeussäädettävä sähköpöytä ja ergonominen tuoli. Ne ovat toki tärkeä edistysaskel, mutta eivät auta nykypäivälle hyvin tyypillisiin, hiiren ja näppäimistön käsittelemisestä aiheutuviin ranteen ja kyynärvarren vaivoihin.

Terveys. Toiminnallisuus. Tyylikkyys.

Moderni toimistotyöläinen ei saa paljoakaan aikaiseksi ilman näppäimistöä ja hiirtä. Nämä lähes kaikkeen työhön olennaisesti liittyvät työvälineet eivät kuitenkaan ole täysin ongelmattomia.

Varsinkin hiirikäden ranteen ja kyynärpään ja -varren puutuminen, pistely tai jopa kipu ovat tyypillisiä vaivoja tietokoneella työskentelevälle. Näytön huono sijoittelu aiheuttaa puolestaan niska- ja hartiaseudun ongelmia. Työturvallisuuskeskuksen mukaan toimistoympäristössä työperäisille vammoille altistavat varsinkin kiire, kireys ja huono ergonomia.

Näiden kiusallisten vaivojen ilmaantumista ei kannata jäädä odottamaan, vaan ongelmia voi ehkäistä jo ennalta. Nopean toiminnan merkitys korostuu, jos olet jo havainnut ensimerkkejä rasitusvammoista.

Hiirikädeksi kutsuttu vaiva ei ole mikään yksittäinen lääketieteellisesti määritelty sairaus vaan yleisnimitys erilaisille kädenseudun kiputiloille.

Siksi hiirikäden hoito riippuu kunkin oireen aiheuttajasta. Lääkärin puoleen tulee kääntyä, jos oireet pitkittyvät ja haittaavat jokapäiväistä elämää tai työskentelyä.

Jatkuvasti kipeät hartiat tai jumittava niska saattavat kertoa omaa kieltään näyttöpäätteen virheellisestä sijoittelusta. Vika ei välttämättä ole käyttäjässä – kaikkia näyttöjä ei edes saa oikealle korkeudelle ilman monitorivartta tai -tasoa.

Työpisteen ergonomia on syytä tarkistaa viimeistään ensimmäisten oireiden ilmetessä, tai mieluummin jo ennen, jotta vältyt lääkärikäynneiltä sekä kiusalliselta ja pitkäikäiseltä vaivalta. Työskentelyasento on mukava ja tukeva, kun

  • kyynärpäät ja ranteet ovat tuettuina pöytään
  • näppäimistö ja hiiri ovat vierekkäin noin 15-20 cm:n päässä pöydän reunasta
  • hiirtä käytetään rannetuellisella, hiiren tyyppiin (laser/optinen) optimoidulla alustalla
  • tuolin, pöydän ja näytön asento on säädetty sopivaksi
  • jalat lepäävät tukevasti maassa tai jalkatuella.


Jos puhut paljon puhelimessa, listalle kannatta lisätä myös laadukkaat kuulokkeet, jotka vapauttavat kätesi puhelimen kannattelemisesta. Myös pitkäkestoisia, staattisia työrupeamia tulee välttää ja muistaa venytellä ja verrytellä jäseniä säännöllisesti.

Toimistotyön tyypillisimpiä vaivoja on mahdollista välttää tarkistamalla työskentelyasentonsa ja päivittämällä työvälineet ergonomisempiin vaihtoehtoihin:

  • Pysty- tai varsinkin rullahiiri ovat perinteistä hiirtä huomattavasti ergonomisempia ja ranneystävällisempiä.
      • Oikean korkuinen näppäimistö ja sen eteen asetettava rannetuki vähentävät käsien kuormitusta.
      • Rannetuellinen hiirimatto vähentää tarvetta kannatella hiirikättä ja näin vähentää sen rasitusta.
      • Kyynärtuki tukee käsivarsia ja auttaa pitämään hartia- ja niskanseudun lihakset rentoina.
      • Kuulokkeiden käyttäminen vapauttaa kädet puhelimen kannattelulta.
      • Säädettävän monitorivarren avulla saat näyttösi juuri oikeaan asentoon ja vapautat samalla pöytätilaa.

Nyt kun työpisteesi työvälineiden ergonomia on kunnossa, olet jo hyvällä tiellä kohti parempaa työasentoa. Lisäksi kannattaa luoda katsaus myös pöytätason alapuolelle. Sähköpöytä, ergonominen tuoli ja työpistematto ovat vain muutama esimerkki ratkaisuistamme vähentämään toimistotyön aiheuttamia vaivoja. Tutustu esimerkiksi vinkkeihimme ergonomiseen istumatyöhön.

Muista, että tärkeimmät avainsanat ergonomiseen työskentelyyn ovat vaihtelu ja tauotus: mikään työasento ei ole hyvä, jos samassa asennossa on liian kauan. Muista siis välillä verrytellä käsiä ja sormia, nostaa kädet kokonaan pois näppäimistöltä ja nousta ajoittain ylös tuolista käydäksesi happihyppelyllä

Seisomatyö

Tiedämme liiallisen istumisen olevan haitallista. Istumisen aiheuttamia niska-, hartia- ja selkävaivoja voi vähentää ja ennaltaehkäistä lisäämällä seisomista työpisteellä. Seisominen parantaa veren sokeriarvoja, virkistää verenkiertoa ja kasvattaa myös energiankulutusta. Ajatuskin luistaa paremmin, kun veri kiertää kunnolla.

Hyvään työasentoon on kiinnitettävä huomiota myös seisten työskennellessä. Näyttö pitää saada oikeaan kulmaan, ja työtason tulee olla sopivalla korkeudella. Myös jalkojen alla kannattaa olla alustaa pehmentävä seisontamatto tai aktiiviseen seisoma-asentoon kannustava aktivointialusta.

Lue lisää!

Istumatyö

Seisomatyön lisäämisen tärkeydestä puhutaan paljon, mutta istumatyöstäkin saa ergonomista oikeanlaisilla työvälineillä ja niiden oikeaoppisella sijoittelulla. Jalkatuella saa helposti korjattua istuma-asentoa ja parannettua jalkojen verenkiertoa. Satulatuoli tekee ihmeitä työasennon ryhdikkyydelle –puhumattakaan aktiivi-istumisesta, joka pakottaa pitämään selän suorassa.

Staattisuus on pahasta, ja avainsanat ovatkin vaihtelu ja tauotus. Mikään työasento ei ole hyvä, jos siinä on liian kauan. Muista myös pitää useita lyhyitä venyttely- ja kävelytaukoja päivän mittaan.

Lue lisää!

Järjestys ja säilytys

Mieli lepää, kun tarvittavat työvälineet ovat järjestyksessä ja käden ulottuvilla. Virkeä, levännyt mieli on puolestaan luova ja tehokas. Työhyvinvoinnin ylläpitoon kuuluvatkin myös työpisteen estetiikka ja käytännöllisyys. Sopivilla säilytysratkaisuilla saat työpisteesi järjestykseen etkä joudu koskaan etsimään tarvitsemiasi työvälineitä – ne ovat juuri siellä, missä niiden pitääkin.

Järjestyksen ei ole pakko tarkoittaa symmetrisen harmaata, jos et niin halua. Tarjolla on virtaviivaisia laatikostoja, kynätelineitä ja muita säilytysratkaisuja kaikissa sateenkaaren väreissä. Esteetikko työskentelee luovimmin harmonisessa ympäristössä, joten mikset järjestäisi työpistettäsi väriteemoin?

Lue lisää!

Ääni ja valaistus

Työhyvinvointiin kuuluu myös oikeus keskittyä työhönsä. Avotoimistossa metelin taso on usein korkea, ja työnteon flow katkeaa lukemattomia kertoja päivässä. Taustahäly vaikeuttaa myös puhelimessa puhumista. Työtilojen valaistuskaan ei tavallisesti ole suunniteltu yksittäisen työntekijän työpistettä ajatellen. Heikko tai huonosti suunnattu valaistus johtaa silmien väsymiseen ja ärtymiseen, mikä epämiellyttävän tunteen lisäksi suuntaa ajatukset pois työstä.

Työpiste kannattaakin valaista oikein ja varustaa laadukkailla vastamelukuulokkeilla, jotka toimivat sekä puhelintyössä että omaa rauhaa ja keskittymistä vaativassa työssä. Kokoustiloihin taas kannattaa hankkia hyvän etäyhteyden mahdollistavat laitteet, esimerkiksi kaiutinpuhelin.

Lue lisää!

Etkö vielä ole Lyrecon asiakas?

Rekisteröidy heti, niin sinun ei enää tarvitse murehtia työpaikkatarvikkeista! Laaja, laadukas tuotevalikoima.
Helppokäyttöinen verkkokauppa. Toimitus seuraavaksi päiväksi!

castle-1083570_640

TOIMITUSVARMUUS 99 %

Markkinoiden paras

time-1606153_640

TOIMITUS SEURAAVAKSI TYÖPÄIVÄKSI

Ennen klo 16.00 tehdyissä tilauksissa

person-1824144_640

AMMATTILAISET PALVELUKSESSASI

Maan kattava myyntiverkosto

Lyreco Finland Oy 
Väinö Tannerin tie 3 
01510 VANTAA

Vaihde: 010 500 1500 
Asiakaspalvelu: 010 500 1000 
asiakaspalvelu@lyreco.com

Copyright © Lyreco Finland Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää ››